top of page

על יוזמה וכוחה של פעולה

עודכן: 2 באוג׳ 2020

הדרך להצלחה מתחילה תמיד בצעד הראשון

הצעד הראשון מביא אותנו לפתח מיומנות שתסייע במגוון עצום של תחומים חדשים

כשתינוק צועד את הצעד הראשון שלו, הוא יוזם. ייתכן ויפול. הוא נפל עשרות, אם לא מאות פעמים בעבר. הנפילה לימדה אותו להגיב נכון וללמוד כיצד בהמשך יצליח להתמודד עם חוסר הייציבות ואי הודאות.

ליוזמה הזו, מול כל הנפילות שהיו בעבר, יש כח מדהים. כח שיכול לקחת אותו למסע פורץ גבולות. אך הכל מתחיל בלהתרגל להיות אקטיביים ולפעול. לנקוט פעולה שתוביל אותנו למקום חדש.


נקיטת פעולה היא שריר. כמו כל שריר היא דורשת אימון ותרגול. אמנם זה שריר שאנו נולדים עימו, אבל לשריר הזה יש בעיה. הוא מושפע מהמון דעות קדומות ורגשות שמוטמעים עמוק בתוך התת מודע שלנו. רגשות חיוביים ורגשות שליליים מניעים אותנו לא פעם לקבל החלטה. אגב כל החלטה היא החלטה- בין אם היא החלטה שמשאירה אותנו במקום או החלטה מקדמת. חלק מהאנשים המוצלחים שאני מכיר מורגלים בלנקוט פעולה. זה בא להם טבעי לעשות את הצעד הראשון. זה גם אחד מהגורמים להצלחתם כי אם לא צעדו את הצעד הראשון הם לא היו מגיעים לשם מלכתחילה.

ד"ר סוס אמר: "אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים".

חלק מאיתנו אינם מוצאים בעצמם את היכולת לנקוט פעולה. לא פעם בגלל רגש של פחד, או רגש של תחושה לא נעימה ולא מוכרת של אי ודאות. מה יקרה כשאצא מנמל המבטחים שלי ואצא לעולם? זהו רגש שמונע מאיתנו לבצע את אותו צעד ראשון.

"אני בסך הכל אדם שרוצה הצלחה, אבל קשה לי לפעול". ההצהרה הזו היתה נכונה עבורי בנקודה מסויימת בחיי, ואולי גם לחלק ממי שקורא שורות אלו. אז החלטתי להקדיש כמה מילים למי מאיתנו שרוצה לדעת מה אפשר לעשות כשאני יודע/ת שצריך לפעול, אבל אני לא פועל/ת, ולא צועד/ת את הצעד הראשון.



הנה מה שאני עושה:


אני מרים איזשהו חפץ קטן שנמצא לידי, כמו עט, עיפרון או ספר. שם את החפץ על כף היד או על השולחן. אפשר גם לדמיין בראש אם אין משהו כרגע לידי. ואז אני דוחף את החפץ ומזיז אותו - מצד לצד, במעגלים ושם לב איך הוא עושה בדיוק את מה שאני רציתי שיעשה. אני מזיז אותו שמאלה - והוא זז שמאלה. מזיז ימינה והוא זז ימינה. החפץ הוא תחת השליטה שלי.

אחר כך אני מניח את החפץ וחושב על עצמי - ההבדל ביני לבין החפץ הוא שאני יכול לבחור כיצד להגיב. כשאני נדחף אז אולי אדחוף חזרה. אם אפול לרצפה אני יכול לבחור לשבת ולבכות על כך או שאני יכול לקום שוב. אני יכול לבחור כיצד אני מגיב לחיים וזה אומר שיש לי שליטה. אני בעצם יוצר דפוס פעולה שמחזק לי את השריר של נקיטת הפעולה. אני מרגיש בטוח יותר בפעולה.

יש שיאמרו שהחיים קשים ושאנחנו לא יכולים לשלוט במה שקורה לנו. זה נכון. אבל גם האמרה ההפוכה היא נכונה - כי זה עניין של תפיסת עולם. הדרך לתפוס את העולם מזווית ראייה חיובית היא תרגול מעולה וצעד ראשון בדרך לחזק את השריר של נקיטת פעולה. זווית הראייה החיובית עוזרת לי לדעת שאני יכול לבחור,שאני שולט בהגה ובתגובה שלי- מה שמקל עלי לפעול. כשאני מאמין שהשליטה אצלי קל לי יותר לנקוט פעולה וכשאני נוקט פעולה אני יוצר שינוי בחיים שלי. שינוי קטן בחיים יכול להיות שינוי גדול במהלך הדרך (#אפקטהפרפר).

אם אתם מאמינים שהעתיד יהיה גרוע או שאתם מרגישים שאין לכם שליטה על כך - סביר שלא תעשו שום דבר שישנה את המצב הנוכחי בו אתם נמצאים. אבל כשאתם יודעים שהשליטה בחייכם נתונה בידכם אתם נוטעים אמונה בעתיד וכך מניעים עצמכם לכדי פעולה. זה עד כדי כך פשוט.



כמה רשמים שאספתי על נקיטת פעולה


"אפילו פעולה בלתי מושלמת היום - עדיפה מפעולה מושלמת מחר"

הנה כמה רשמים שאספתי על נקיטת פעולה: 1. פעולה היא שריר- צריך לאמן אותו לפעול.

2. לא פעם כשאני אומר שאפנה לזה זמן אחר כך- רוב הסיכויים שזה לא יקרה. עדיף להתחייב לפעולה מיד

3. קל יותר לחולל רעיונות לפעולה כשאתה מציע לאנשים אחרים שהם לא אתה רעיונות לפעולה. נסה לתרגל את זה על עצמך.

4. כל דבר בחיים שקשה להשיג זה רק סדרה של הרבה פעולות שהן קלות לביצוע. מומלץ לפרק משימה גדולה למשימות משנה קטנות וברורות - וקדימה- צעדו את הצעד הראשון.

5. הרצאה בTED של מל רובינס (קישור להרצאה: Mel Robbins) - חלון 5 השניות - ספור לאחור מחמש עד אפס ופעל! מה היא למדה מNASA על נקיטת פעולה.

8. גבריאל ברנשטיין (Gabrielle Bernstein) - סופר: רוצה לכתוב ספר- תתחיל > והלחץ יפסק ויהפוך למעורר השראה

9. סטיב גרגוליו (Steve Gargulio)- על המדע שמאחורי נקיטת הפעולה

10. רוצים ללמוד שפה חדשה? מתי להתחיל? כאן ועכשיו. חלמת לעשות משהו- התחל אותו עכשיו, אין זמן אחר, עוף על זה - תפסיקו לקרוא על זה ותתחילו לעשות את זה.

93 צפיות0 תגובות
bottom of page